کد مطلب:103 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:522

احکام غسل کردن
مسأله 373 ـ در غسل ارتماسی باید تمام بدن پاك باشد ولی در غسل ترتیبی پاك بودن تمام بدن لازم نیست. و اگر تمام بدن نجس باشد و هر قسمتی را پیش از غسل دادن آن قسمت آب بكشد كافی است.

مسأله 374 ـ عرق جنب از حرام نجس نیست و كسی كه از حرام جنب شده اگر با آب گرم هم غسل كند صحیح است.

مسأله 375 ـ اگر در غسل به اندازه سر مویی از بدن نشسته بماند، غسل باطل است، ولی شستن جاهایی از بدن كه دیده نمی شود، مثل توی گوش و بینی، واجب نیست.

مسأله 376 ـ جایی را كه شك دارد از ظاهر بدن است یا از باطن آن بنابر احتیاط واجب لازم است بشوید.

مسأله 377 ـ اگر سوراخ جای گوشواره و مانند آن به قدری گشاد باشد كه داخل آن دیده شود و جزء ظاهر بدن به حساب آید، باید آن را شست و اگر دیده نشود



[70]

و جزء ظاهر بدن محسوب نشود، شستن داخل آن لازم نیست.

مسأله 378 ـ چیزی را كه مانع رسیدن آب به بدن است باید برطرف كند و اگر پیش از آن كه یقین كند برطرف شده غسل نماید، غسل او باطل است.

مسأله 379 ـ اگر موقع غسل شك كند چیزی كه مانع از رسیدن آب باشد در بدن او هست یا نه، چنانچه شكش منشأ عقلایی داشته باشد، باید وارسی كند تا مطمئن شود كه مانعی نیست.

مسأله 380 ـ در غسل باید موهای كوتاهی را كه جزء بدن حساب می شود، بشوید و بنابر احتیاط شستن موهای بلند هم لازم می باشد.

مسأله 381 ـ تمام شرطهایی كه برای صحیح بودن وضو گفته شد، مثل پاك بودن آب و غصبی نبودن آن، در صحیح بودن غسل هم شرط است ولی در غسل لازم نیست بدن را از بالا به پایین بشوید. و نیز در غسل ترتیبی، لازم نیست بعد از شستن هر قسمت فوراً قسمت دیگر را بشوید بلكه اگر بعد از شستن سر و گردن مقداری صبر كند و بعد طرف راست را بشوید و بعد از مدتی طرف چپ را بشوید اشكال ندارد. ولی كسی كه نمی تواند از بیرون آمدن بول و غائط خودداری كند، اگر به اندازه ای كه غسل كند و نماز بخواند، بول و غائط از او بیرون نمی آید، باید هر قسمت را فوراً بعد از قسمت دیگر غسل دهد و بعد از غسل هم فوراً نماز بخواند، و همچنین است حكم زن مستحاضه كه بعداً گفته می شود.

مسأله 382 ـ كسی كه قصد دارد پول حمامی را ندهد یا بدون این كه بداند حمامی راضی است بخواهد نسیه بگذارد، اگرچه بعد حمّامی را راضی كند، غسل او باطل است.

مسأله 383 ـ اگر بخواهد پول حرام یا پولی كه خمس آن را نداده به حمامی بدهد، غسل او باطل است.

مسأله 384 ـ اگر حمّامی راضی باشد كه پول حمّام نسیه بماند ولی كسی كه غسل می كند قصدش این باشد كه طلب او را ندهد یا از مال حرام بدهد غسل او اشكال دارد.

مسأله 385 ـ اگر مخرج غائط را در آب خزینه تطهیر كند و پیش از غسل شك كند كه چون در خزینه تطهیر كرده حمامی به غسل كردن او راضی است یا نه، غسل او باطل است، مگر این كه پیش از غسل حمامی را راضی كند.



[71]

مسأله 386 ـ اگر شك كند كه غسل كرده یا نه، باید غسل كند ولی اگر بعد از غسل شك كند، كه غسل او درست بوده یا نه، لازم نیست دوباره غسل نماید.

مسأله 387 ـ اگر در بین غسل حدث اصغر از او سر بزند، مثلاً بول كند، می تواند غسل را تمام نماید و بعد وضو بگیرد. و بهتر آن است كه غسل را احتیاطاً به قصد آنچه بر ذمّه او است از اتمام یا اعاده از سر بگیرد ولكن وضوی بعد از غسل در این صورت هم واجب است.

مسأله 388 ـ هرگاه به خیال اینكه به اندازه غسل و نماز وقت دارد برای نماز غسل كند، اگرچه بعد از غسل بفهمد كه به اندازه غسل وقت نداشته غسل او صحیح است.

مسأله 389 ـ كسی كه جنب شده اگر شك كند غسل كرده یا نه نمازهایی را كه خوانده صحیح است، ولی برای نمازهای بعد باید غسل كند.

مسأله 390 ـ كسی كه چند غسل بر او واجب است می تواند به نیّت همه آنها یك غسل به جا آورد، یا آنها را جدا جدا انجام دهد.

مسأله 391 ـ كسی كه جنب است اگر بر جایی از بدن او آیه قرآن یا اسم خداوند متعال نوشته شده باشد، حرام است دست به آن نوشته بگذارد. و اگر بخواهد غسل كند باید آب را طوری به بدن برساند كه دست او به نوشته نرسد.

مسأله 392 ـ كسی كه غسل جنابت كرده، نباید برای نماز وضو بگیرد. بلكه با غسلهای واجب دیگر غیر از غسل استحاضه متوسطه، نیز می تواند بدون وضو نماز بخواند اگرچه بهتر است وضو هم بگیرد.